Zapytaj Neurona o migrenę! Innowacyjny asystent AI od Teva Pharmaceuticals Polska
Rzetelna wiedza o migrenie to klucz do zrozumienia tej choroby i cierpiących na nią osób, a w efekcie do poprawy zdrowia i jakości życia pacjentów. Z myślą o tym Teva uruchomiła innowacyjny projekt wykorzystujący sztuczną inteligencję - jest nim Neuron, asystent AI dostępny na stronie migrena.pl. Zapewnia on wsparcie dla osób z migreną, sprawnie dostarczając im wiarygodne informacje, a pracownikom służby zdrowia pozwala dodatkowo na szybkie zapoznanie się z aktualnościami o terapii. To kolejny edukacyjny projekt Tevy, realizowany w nawiązaniu do Światowego Dnia Solidarności z Chorymi na Migrenę, który obchodziliśmy 21 czerwca.
Migrena to powszechna choroba neurologiczna, która według statystyk dotyka co 7. osobę na świecie*. Jej znakiem rozpoznawczym są ataki silnych bólów głowy, którym często towarzyszą dodatkowe, poważne objawy – m.in. nudności, nadwrażliwość na światło i dźwięki, a nawet zaburzenia percepcji. To przypadłość, która wyklucza cierpiących na nią z wielu aktywności, a ich bliskich często pozostawia bezradnymi. W walce z migreną, a zwłaszcza w upowszechnianiu wiedzy o niej, sprzymierzeńcem może być współczesna technologia.
Innowacje w służbie pacjentów
- W dobie cyfrowej rewolucji mamy coraz szerszy dostęp nie tylko do wiarygodnych źródeł informacji, ale też innowacyjnych narzędzi, które pomagają w rozpoznawaniu i terapii migreny. Rzetelna wiedza pozwala pacjentom np. lepiej rozumieć swoje objawy i przygotować do konsultacji lekarskiej czy bardziej świadomie stosować się do zaleceń lekarzy. Dodatkowo obala też fałszywe przekonania i mity wokół tej choroby. To wszystko sprzyja wzrostowi świadomości migreny i może znacząco poprawić zarządzanie stanem zdrowia pacjentów - wyjaśnia Marcin Strzondała, dyrektor ds. medycznych Teva Pharmaceuticals Polska.
W celu szerzeniu wiedzy na temat migreny Teva uruchomiła właśnie Neurona – innowacyjnego asystenta AI na stronie migrena.pl, który wspiera internautów w dotarciu do wiarygodnych informacji na temat tej choroby.
Jak działa Neuron?
Neuron to zaawansowany asystent AI oparty na sztucznej inteligencji. Pomaga użytkownikom, którzy odwiedzają stronę migrena.pl, poprzez kontekstową analizę treści, dając szybką odpowiedź na ich pytania.
Neuron, obecny w serwisie pod postacią pomocnego asystenta, korzysta wyłącznie z treści dostępnych na tej stronie - jakościowych publikacji na temat migreny. Asystent działa zarówno w ogólnodostępnej części strony, jak i w sekcji rozszerzonej – z informacjami dla lekarzy, dostępnej po zalogowaniu się. Użytkownik migrena.pl może wpisać swoje pytanie bezpośrednio w oknie Neurona na stronie głównej lub na podstronie z narzędziem, a wygenerowana przez asystenta odpowiedź będzie zawierać także listę źródeł, z których korzystał mechanizm. Użytkownicy mają w ten sposób dodatkową możliwość kliknięcia w konkretny materiał, aby uzyskać więcej informacji**.
- Neuron w tym momencie wyznacza trendy w technologii – szczególnie technologii wspierającej pacjentów. Celem nadrzędnym tego rozwiązania i zarazem potrzebą, od której wszystko się zaczęło, jest edukacja na temat migreny. Jestem przekonana, że asystent będzie skutecznie wspierać migreników i ich bliskich w lepszym zrozumieniu choroby, a lekarzy – we właściwym doborze terapii. Dla nas w Tevie to także następny projekt realizowany w trosce o chorych z wykorzystaniem najnowszych technologii i bazujący na możliwościach sztucznej inteligencji, z którą mieliśmy już do czynienia w 2023 r. przy tworzeniu wyjątkowych kreacji promocyjnych – mówi Katarzyna Furowicz, która kieruje w Tevie działaniami z obszaru digital marketingu i nowych technologii.
- Zachęcam do osobistego poznania Neurona - to bardzo ciekawe doświadczenie. Wiele osób chciałoby przetestować sztuczną inteligencję, ale nie do końca wie, gdzie szukać stosownych aplikacji. Nasz Neuron jest łatwo dostępny, profesjonalny i bardzo przyjazny - dodaje Paweł Steckiewicz, starszy specjalista ds. projektów cyfrowych i marketingu wielokanałowego, współodpowiedzialny za wdrożenie nowego rozwiązania.
Nad konceptem kreatywnym, architekturą mechanizmu działania i powołaniem do istnienia Neurona pracowała agencja COPUZ, która od lat testuje i wykorzystuje nowe technologie w projektach marketingowych.
- Projekty, w których mamy możliwość połączyć nasze zamiłowanie do najnowszych technologii z realną pomocą pacjentom, od zawsze są nam szczególnie bliskie. Neuron jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszych dynamicznych czasów - zarówno pod kątem rozwoju AI, jak i sposobu konsumpcji treści przez użytkowników. Wierzymy, że rzetelne, podane w szybki i przystępny sposób informacje na temat migreny będą pomocą w codziennym życiu pacjentów oraz wsparciem dla lekarzy. Jesteśmy wdzięczni firmie Teva za szansę i zaufanie przy tym innowacyjnym projekcie – mówi Katarzyna Kosmala, Head of Digital Projects w COPUZ.
Cały rok pod znakiem migreny
Premiera Neurona nastąpiła tuż po Światowym Dniu Solidarności z Chorymi na Migrenę, przypadającym 21 czerwca. Zespół firmy Teva prowadzi jednak działania edukacyjne przez cały rok i zachęca wszystkich zarówno do poszerzania wiedzy na temat tej poważnej choroby neurologicznej, jak i zwrócenia uwagi na sytuację cierpiących na nią pacjentów.
Teva od wielu lat samodzielnie realizuje lub wspiera projekty na rzecz podnoszenia świadomości migreny. Przykładem takich działań jest choćby wsparcie działań European Migraine & Headache Alliance (EMHA) w walce z napiętnowaniem osób cierpiących na migrenę (więcej informacji – ). Firma jest aktywna w dziedzinie badań naukowych i innowacji lekowych w tym obszarze terapeutycznym, a jednocześnie prowadzi liczne projekty dla pacjentów, np. Stworzyła specjalną platformę , zbierającą prawdziwe historie chorych, w tym na migrenę, która przynosi wsparcie osobom w podobnej sytuacji.
Źródła i przypisy:
* Migraine in the EU: Bringing women out of the shadows - s. 5, materiał dostępny na: https://www.emhalliance.org/wp-content/uploads/Women-M-Policy-Paper-FINAL23MARCH.pdf [stan na czerwiec 2024 r.]
** Mechanizm nie przekazuje żadnych wrażliwych danych na zewnątrz, co gwarantuje prywatność użytkowników. Warto jednak pamiętać, że narzędzie oparte jest na sztucznej inteligencji, a dostarczane przez nie odpowiedzi nie powinny stanowić podstawy do podejmowania decyzji zdrowotnych.
NPS-PL-00692-07-24